'Fluit' magazine

WEBSITE IN BEELD:
'FORBIDDEN FLUTE' - PETER GUIDI

Ook het fluitspelende deel van de bevolking gaat meer en meer ‘on line’ en op het world wide web is ook op fluitgebied veel interessants te vinden. Met ingang van de nieuwejaargang wil de redactie regelmatig aandacht besteden aan websites over fluiten en fluitisten.

‘Jazz Jokes’ en ‘Beautiful Friendship’ zijn aanwijzingen op Peter Guidi’s website: http://www.peterguidi.com Een hele leuke, informatieve website met veel foto’s, samples, mogelijkheden tot CD’s hestellcn en interessante links voor onder andere jazzliefhebbers. In zijn uitgebreide biografie beschrijft Guidi zichzelf. Hij is een echte autodidact die vanuit een grote innerlijke drijfreer muziek maakt. Zijn eerste kennismaking met de muziek was zijn val als baby op de gitaar van zijn vader toen hij liep te stuntelen met een ‘oversized luier die als een parachute om mij heen zat’. Hij leerde zichzelf klarinet en saxofoon spelen. En hoe-wel zijn vader hem een carrière in de muziek afraadde, moest het er toch van komen.

Op de site staan informatie, kritieken en samples van zijn laatste twee CD’s, A Weaver of Dreams en Forbidden Flute, waarop hij alleen fluiten bespeelt. Want dat de sax ook een grote liefde voor hem is, wist hij al lang, maar de tijd en mogelijkheden om iets met dit instrument te doen ontbraken eenvoudigweg.

Heel leuk is dat de uitgeschreven fluitsolo van A Weaver ofDreams eenvoudig is te ‘downloaden’. Dat er in Guidi ook een poeet schuilgaat bewust zijn bijschrift bij Forbidden Flute: “When the young men serenaded only the flute was forbidden. Why, I asked? Because it was bad for die girls to hear the flute at night” (E. Hemingway in A farewell to arms).

Tegenwoordig werkt hij als zeer betrokken docent. Zo is hi] een warm pleitbezorger voorjonge jazzmusici; zijn eigen big band ‘Jazzmania’ daar een goed voorbeeld van. Hier heeft hi] letterlijk een podium gecreeerd. Op de site kunt u veel lezen over ‘Jazzmania’; over de opnamen die ze gemaakt hebben en over de sestien prijzen die ze in de algelopen jaargewonnen hebben. Dan zijn ernogeen leuke foto en een aantal samples.

Guidi’s educatieve en stimulerende kwaliteiten worden ook aangetoond in het Euro-bigband project, waarover uitgebreide informatie is opgenomen. En een link naar Jazz NTB, de grootste vakorganisatie in de jazzsector in Nederland kan natuurlijk niet ontbreken. Guidi vecht mede als bestuurslid van deze organisatie voor de rechtspositie van Nederlandse jazzmusici. Zo blijkt bijvoorbeeld nog steeds dat onbekende Amerikaanse studentenbands wel worden uitgenodigd voor bet North Sea JazzfestivaL maar gerenommeerde Nederlandse bands niet.

Ook is een uitgebreide en zeer informatieve ‘geschiedenis van de jazz fluit’ te lezen. En natuurlijk informatie over Guidi’s ‘Jazz~flute’ fluit-methode.

Dan is er nog een groot aantal jazz jokes, ingedeeld per onderwerp, waaronder ‘Musici en geld’. ‘Bassisten’, en ‘Big Band namen’. Er zijn maar liefst 34 pagina’s, met natuurlijke hele flauwe, maar ook een hoop leuke grappen. Bijvoorbeeld: ‘How do you get 5 flutes in tune? Shoot 4 of them.’; ‘How do you tune two piccolos? You shoot them both.’

Natuurlijk is het ook mogelijk een mailtje te sturen.

Marijke Niele

'Fluit' magazine