Is jazz aan het luitsteren? Wil de jeugd er niet meer naar luisteren? Onzin,
vindt Peter Guidi. Hij heeft dagelijks jonge jazzmusici onder zijn hoede
als docent van de Muziekshool Amsetrdam. Meer dan honderd leerlingen spelen
in zijn leerorkesten en het zouden er nog veel meer zjn als de omroepen wat
meer goede jazz lieten horen.
“ De Jeugd kent die muziek niet, dat is het probleem. Zodar ze er eenmaal
kennis mee hebben gemaakt zijn ze er gek op. Vorige maand speelde ik met een
leerlingen
big band in Barcelona. Onze trombonist Anton Kuut werd na afloop van het
concert bijna fingedrukt door een menigte jonge meisjes. Hij moet zijn handtekening
zetten op huun handen en hun T-shirts. Als we op middelbare scholen spelen
krijgen we ook altijd enorm enthousiaste reactes.”
Het betreffende leerIingorkest heet de Jazzmania Big band en bestaat uit gevorderde leerlingen. “Op de Muziekschool Amsterdam leid ik vijf jazz workshops en twee bigbands: de Jazz Juniors en Jazz Genereation groepen zijn voor kinderen van tien tot vijftien jaar en - voor leerlingen van het hoogste niveau - de Jazzmania big band.” Zeven ensembles in totaal bijna honderd leerlingen van groentje tot bijna-professional.zijn Woensdag te horen in het Bimhuis.
Guidi struikelt bijna over zijn woorden als hem wordt gevraagd welke solisten we in de gaten moeten houden bij de Bimhuis presentatie. De drummer Klaas Balijon, de saxofonisten Remco Keiser en Paul van der Feen en pianist Hans Lammenn allen in de tiener leeftijd.gaan het gigantisch maken.
De Jazzmania big band heeft aan acht concoursen
meegedaan en zeven daarvan gewonnen. Bij één was het orkesi
tweede. Vanwaar dat succes?
“
Dat is omdat wij cookin’ en swingin’ zijn en wij stralen plezier
uit,” zegt de 48 jarige musicus die vier talen spreekt op het niveau
van een native speaker, maar daar het Nederlands nog niet toe rekent. Guidi
werd geboren in Schotland uit Italiaanse ouders en woonde op het eiland Jersey
en Milaan voordat hij als saxofonist, fluitist en pedagoog neerstreek in
Amsterdam, begin jaren tachtig.
Hij beschouwt jazz spelen in bigband-verband aals een bijna therapeutische
bezigheid. “Je moet niet alleen kunnen soleren maar ook
samenspelen. Heel belangrijk in deze tijd vol ego. Ik heb mensen gehad met
alcohol en drugsproblemen die er dankzij de jazz weer bovenop zijn gekomen.
It’s a healing force.”
Jeroen de Valk